torsdag 7 mars 2024

Lektion 2 " delen, det hela och andelen "

Uppstart

Vi lär oss att använda tabell och triangel som metod för att beräkna procent i olika sammanhang. Många av uppgifterna går att lösa på flera olika sätt, minst fyra. Idag har vi fokus på en av metoderna och du behöver ha miniräknare för att kunna använda den effektivt.

Vi kommer använda tabellen o triangeln i tre räkneövningar. När du senare i lektionen arbetar på egen hand så använder du samma triangel och tabell för att lösa uppgifterna.

Startuppgift: Rita av triangeln och innehållet. Rita därefter en tabell med tre kolumner och fem rader.



Arbetspass

Vid procentberäkningar använder vi begreppen:

- delen      ( ofta ett mindre antal som ingår i helheten )

- det hela  ( den helhet som jag utgår ifrån )

- andelen   ( skrivs i bråkform men uttrycks ofta i procent )

Gemensam övning:

- Beräkna   25 % av 200

- Vad är det hela om 25 % är 80 kr

- Hur många procent är 50 kr av 500 kr

Gör så här :

- Rita en triangel.

- Dela triangeln horisontellt i två delar.

- Skriv in bokstaven D i den övre delen av din  triangel.

- Skriv in bokstäverna A och H i den nedre delen av triangeln.

- Rita en tabell med tre kolumner. Sätt ut respektive bokstav  D, H, och A ovanför varje kolumn.

Dags att använda tabell och triangel:

Använd din tabell och skriv in de två saker som är kända i uppgiften.

Använd triangeln och håll för den bokstav som du vill få fram värdet av. 

Genomför beräkningen och skriv in svaret i tabellen.


Egen övning

Basövning inom procent. Klicka här !

Extraövning till basövningen: Beräkna värdet av blå del om hela figuren är värd 200 kr.


Blå kurs sidan 188 - 189

Grön kurs sidan 174 - 175

Röd kurs sidan 196


Avslut

Beräkna delens storlek och storleksordna. Tre olika helheter och tre olika procentsatser som tärningarna ger oss. Miniräknare tillåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Lektion 6 " Diagnos, rätta, sant eller falskt "

Uppstart I dagens lektion arbetar vi med att följa upp diagnosen samt arbeta tillsammans med " Sant eller falskt " och problemlösn...